28 października 2016

Gomasio - zdrowa sól?



Muszę przyznać, że moja mama jest mistrzynią w wyszukiwaniu nowinek na temat zdrowia. Jak tylko coś usłyszy, zobaczy, zaraz musi to przetestować. Podobnie było w przypadku gomasio. To właśnie dzięki mojej mamie poznałam tę cudowną przyprawę i od tamtej pory praktycznie się z nią nie rozstaję. Gomashio [wym. gomasio] czyli sól sezamowa to przyprawa używana w kuchni japońskiej. Często występuje także w wersji wzbogaconej o nasiona siemienia lnianego. To właśnie tę wersję pokochałam i dodaję ją do kanapek, sałatek, ale także do sosów, mięsa, makaronów. Gomasio posiada bardzo ciekawy smak i zapach, a dodane do potraw nadaje im charakterystycznego wyrazu.

Dzięki wprowadzeniu gomasio do swojej diety z powodzeniem możemy ograniczyć spożycie soli, jednocześnie dostarczając organizmowi wiele cennych składników zawartych w sezamie i siemieniu lnianym.

Nasiona sezamu są bogatym źródłem kwasu foliowego, potasu, wapnia, żelaza, sodu, fosforu i białka, a także witaminy B1, B2, B3 i B6.  Fitosterole zawarte w sezamie obniżają poziom złego cholesterolu i zapobiegają tym samym powstawaniu zmian miażdżycowych, a także raka prostaty. Ponadto, spożywanie sezamu pomaga w obniżeniu ciśnienia krwi, wspiera przemianę materii, zwiększa odporność i wspomaga działanie systemu immunologicznego.

Kolejny składnik to siemię lniane, które działa osłaniająco i regenerująco na błonę przewodu pokarmowego. Dzięki zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych zapobiega miażdżycy. Poza tym poprawia perystaltykę jelit, usuwa toksyny z organizmu, łagodzi objawy menopauzy, a także hamuje rozwój raka prostaty. Siemię lniane, będąc źródłem magnezu, kwasu foliowego, żelaza, witaminy B1, B6 i E poprawia także kondycję włosów, skóry i paznokci.

Istnieje bardzo wiele przepisów na gomasio z wykorzystaniem różnych proporcji. Ja przetestowałam kilka receptur i proporcje, jakie podałam w przepisie mi odpowiadają najbardziej. Natomiast każdy ma inne upodobania i dlatego każdy powinien sam się przekonać ile należy dodać soli. Wydaje mi się jednak, że użycie poniższych proporcji umożliwia dodawanie więcej gomasio do potraw wzbogacając ich smak, a jednocześnie ich nie przesalając.


Składniki
  • 11 łyżek siemienia lnianego
  • 11 łyżek sezamu białego
  • 1 łyżka soli (u mnie sól himalajska)
Sposób wykonania
  1. Sól uprażyć na suchej patelni.
  2. Do soli dodać sezam i siemię lniane i prażyć pod przykryciem (bo strzelają!) do lekkiego zarumienienia nasion.
  3. Po wystudzeniu zmielić blenderem do uzyskania konsystencji soli gruboziarnistej
  4. Gomasio przechowywać w zamkniętym pojemniku w lodówce do 2 tygodni.

    Smacznego!

5 komentarzy:

  1. Bardzo zdrowa przyprawa. Koniecznie muszę wypróbować:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tez uzywam tej przyprawy:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pierwsze słyszę o czymś takim i zaciekawiło mnie. Muszę przetestować!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto spróbować, bo jest pyszne i zdrowe:)

      Usuń