8 czerwca 2017

,

12 sposobów na oszczędzanie na jedzeniu

oszczędzanie na jedzeniu, paragon, zakupy, planowanie, oszczędzanie
Na czym polega oszczędzanie na jedzeniu? Wbrew pozorom nie chodzi o głodzenie się czy o jadanie produktów gorszej jakości. Wręcz przeciwnie! Chodzi o konsumowanie produktów dobrej jakości w ilości takiej, jakiej potrzebujemy za mniejsze pieniądze. Jak to możliwe? To bardzo proste, sam zobacz. Ale na początek garść danych.

Najnowsze badania Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że w 2016 roku nastąpiła wyraźna poprawa sytuacji materialnej wszystkich grup społeczno-ekonomicznych gospodarstw domowych w Polsce. Z  przeprowadzonych badań wynika, że Polacy wydają 1/4 swoich dochodów na żywność i napoje bezalkoholowe.

SKALA MARNOWANIA ŻYWNOŚCI
Skoro tak dużo wydajemy na produkty spożywcze, warto być ich świadomym konsumentem. Niestety, według danych Eurostatu w Polsce marnuje się blisko 9 mln ton żywności. Co prawda ponad 6 mln ton marnuje się już w procesie produkcji, jednak w gospodarstwach domowych ponad 2 mln ton żywności ląduje w śmietniku. Poniższa infografika pokazuje, które produkty w Polsce marnują się najczęściej.

Podobny obraz 
Jest kilka podstawowych przyczyn marnowania produktów spożywczych. W 2014 roku na zlecenie Federacji Polskich Banów Żywności przeprowadzono ankietę, w której ankietowani zostali zapytani o przyczyny wyrzucania żywności.     

http://bankizywnosci.pl/_Resources/Persistent/547fd5fa751627baef5011b67b3d2263eee5b453/4_przyczyny-marnowania-zywnosci.jpg
Skala marnowania żywności jest ogromna, a wyniki badań dają do myślenia. Żywność jest zbyt cenna, żeby ją ot tak marnować. Zatem, co zrobić, żeby wydawać mniej i jednocześnie mniej marnować? 

12 SPOSOBÓW NA OSZCZĘDZANIE NA JEDZENIU

1. RÓB ZAKUPY Z LISTĄ
O planowaniu zakupów przekonywałam Was już tym wpisem. Jest to chyba najprostszy sposób, a jednocześnie najefektywniejszy na zaoszczędzenie sporej sumy pieniędzy na produktach spożywczych i nie tylko. Robiąc zakupy z listą zaoszczędzamy czas, który możemy poświęcić na uważne studiowanie etykiet i terminów ważności. Dzięki temu unikniemy także robienia zbyt dużych zakupów.

2. RÓB RZADZIEJ ZAKUPY
Ten punkt wiąże się u mnie bezpośrednio z robieniem zakupów z listą. dzięki regularnemu tworzeniu listy zakupów nie musimy się martwić, że o czymś zapomnimy wychodząc do sklepu. Ułatwi to nam robienie zakupów z mniejszą częstotliwością, np. raz w tygodniu. Dzięki temu zaoszczędzimy sporo czasu, ale i pieniędzy na dojazdy. Poza tym pamiętajmy, że wiele produktów możemy przechowywać w lodówce (na odpowiednich półkach) czy w zamrażarce bez uszczerbku na ich jakości.

3. PLANUJ POSIŁKI
To taka oczywista oczywistość. Nie powiem, czasem dość czasochłonna, ale zdecydowanie warto. Uważam, że warto poświęcić chwilę po to, aby zaoszczędzić później czas na myślenie "co dzisiaj na obiad?". Planowanie posiłków pomaga w tworzeniu listy zakupów, ale także w uniknięciu problemów związanych z brakiem pomysłów na wykorzystanie konkretnych produktów. Po prostu patrzymy na zawartość naszej lodówki, zamrażarki, spiżarni i planujemy posiłki na cały tydzień. Potem możemy zabrać się za tworzenie listy zakupów. Więcej o planowaniu posiłków możecie przeczytać na blogu tutaj.

4. GOTUJ NA 2 DNI
Dzięki planowaniu posiłków możemy z powodzeniem ograniczyć czas poświęcany na gotowanie. Przygotowywanie posiłków na dwa dni nie zajmuje dużo więcej czasu, a podgrzany posiłek nie traci na jakości czy też walorów smakowych. Jeśli zrobimy więcej możemy równie dobrze część zamrozić, zawekować lub zabrać do pracy.

5. JEDZ W DOMU
Kawa i lunch na mieście to wydatek (w zależności od lokalu, rodzaju posiłku czy miasta) nawet 30zł (lub więcej). Jadając tak codziennie zamiast brania kanapek lub czegoś do podgrzania w pracy możemy wydać nawet 600 zł miesięcznie! Oczywiście nie zawsze jest czas i chęć na przygotowanie posiłku na wynos. Nie należy też rezygnować z przyjemności, jaką daje jedzenie na mieście. Warto jednak mieć na uwadze, że nie wpływa to korzystnie na kondycję naszego portfela.

6. WYBIERAJ PRODUKTY SEZONOWE
Zaczyna się sezon na pyszne warzywa i owoce. Lato to prawdziwe bogactwo, które powinniśmy uwzględnić w naszym jadłospisie. Sezonowe warzywa i owoce są nie tylko tanie, ale także bogate w cenne składniki.Warto sobie wydrukować kalendarz warzyw i owoców na cały rok i z jego oparciu planować posiłki.

7. NAKŁADAJ MNIEJSZE PORCJE
Często zdarza Ci się wyrzucać jedzenie z obiadu? Najczęściej wynika to z serwowania rodzinie i bliskim zbyt dużych porcji. Najlepszym rozwiązaniem jest wykładanie posiłków na półmiski, tak aby członkowie rodziny czy nasi goście sami mogli nałożyć sobie odpowiednią ilość jedzenia. Innym dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie optycznego złudzenia opartego na serwowaniu potraw na mniejszym talerzu. Dokładnie ta sama ilość jedzenia na mniejszym talerzu wyda się dużo większa.

8. NIE KUPUJ POD WPŁYWEM CHWILI
Myślę, że kupowanie produktów złej jakości wiąże się bezpośrednio w kupowaniem pod wpływem chwili. Trudno o zdrowy rozsądek, kiedy wpadamy głodni do sklepu. Słodycze, przekąski, gotowe dania na wynos patrzą i krzyczą do nas. I jeszcze te słodkości przy kasach...Łatwo wtedy ulec pokusie i wrzucić do koszyka takie produkty, na które nie zwrócilibyśmy uwagi będąc najedzonym i z listą zakupów w ręku.

9. RÓB ZAKUPY ON-LINE
Coraz więcej sklepów oferuje nam dostawę zakupów pod nasze drzwi. Warto skorzystać z takich usług ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie damy się załapać na sklepowe sztuczki typu magiczne ceny z końcówką 99gr, rozpylane zapachy świeżego pieczywa, przyjemna muzyka sprzyjająca powolnym spacerom między półkami, jasne światło dodające energii, sprytne rozmieszczenie produktów, które zmusza do długich wędrówek po sklepie w poszukiwaniu niezbędnych towarów czy umieszczenie markowych (niekoniecznie w dobrych cenach) towarów na linii wzroku. Wszystkie wspomniane techniki nie sprzyjają przemyślanym zakupom, dlatego korzystajmy z zakupów on-line.

10. UNIKAJ PRODUKTÓW GOTOWYCH 
Gotowe sosy, dania to po prostu droga chemia. Pełno w tym wzmacniaczy, spulchniaczy, aromatów i konserwantów. Z powodzeniem większość dań jesteś w stanie przygotować samodzielnie i dużo niższym nakładem finansowym.

11. PŁAĆ GOTÓWKĄ
Z płaceniem kartą jest trochę tak, jakbyśmy płacili nie swoimi pieniędzmi.  Mimo, że jest to niezwykle szybki, łatwy i wygodny sposób płatności, często sprawia, że wydajemy więcej. Wzięcie do sklepu określonej ilości gotówki zmusza nas do oszacowania wartości naszego koszyka i powstrzymuje przed nieplanowanymi zachciankami.

12. PORÓWNUJ CENY ZA KILOGRAM/LITR
Przy każdym produkcie, oprócz ceny za opakowanie powinna być podana cena jednostkowa za kilogram, za litr itp. Warto sprawdzać i porównywać, ponieważ nie zawsze towary w promocyjnej cenie są tańsze od tych w cenie regularnej i może się okazać, że bardziej opłaca się kupić jeden produkt zamiast 3.

Tak naprawdę wystarczy wprowadzić niewielkie zmiany w dotychczasowym postępowaniu, aby zauważyć znaczącą różnicę w swoim portfelu. Oszczędzanie na jedzeniu polega przede wszystkim na świadomych i przemyślanych zakupach, a nie na wyrzeczeniach.

Jakie są Wasze sposoby na oszczędzanie na jedzeniu? Podzielcie się swoimi pomysłami:)

2 komentarze: