17 sierpnia 2017

, ,

Wprowadzamy dobre nawyki - Habit Tracker do druku

Habit tracker, habit tracker do druku
Zanim przejdę do tego czym jest Habit Tracker, muszę zrobić krótkie wprowadzenie :)
Chcielibyście zacząć zdrowo się odżywiać albo regularnie ćwiczyć, czytać, codziennie pić wodę z cytryną itp? Wprowadzacie pewne zmiany, ale po jakimś czasie zapominacie co tak naprawdę chcieliście zrobić? U mnie jest tak, że często chcę wprowadzić w życie kilka zmian jednocześnie. Niestety, najczęściej kończy się na tym, że wprowadzone zmiany trwają tylko chwilę, bo jest ich tyle, że nie jestem w stanie o wszystkim pamiętać. Dlaczego? Bo czynności te nie zostały zautomatyzowane, a więc nie stały się moimi nawykami. Zastanawialiście się kiedyś ile trzeba przeznaczyć czasu na wyrobienie nowego nawyku? 

W 2009 roku, grupa naukowców z University Collage of London przeprowadziła ciekawe badanie. Aby sprawdzić w jaki sposób formują się nawyki zaproszono 96 ochotników, którzy mieli wyrobić nawyki związane z jedzeniem, piciem lub aktywnością fizyczną. Wszystkie postanowienia mieli wykonywać przez 12 tygodni, codziennie zapisując swoje dokonania. 82 osobom udało się dotrwać do końca i na podstawie ich zapisków wysnuto pewne wnioski. Aby osiągnąć 95% automatyzacji danego zachowania (wyrobić nowy nawyk) niektórzy potrzebowali 18 dni, a inni aż 254 dni. Jak widać to bardzo indywidualna kwestia i jak pokazują powyższe badania nie ma określonego czasu wyrabiania nowego nawyku.

Nie jest łatwo wyrobić nowy nawyk ot tak. Potrzeba na to siły, czasu i determinacji. Ważne jest również monitorowanie i śledzenie przebiegu wprowadzanych zmian. Dlatego tak ciężko zrealizować wszystkie swoje noworoczne postanowienia! Ja np. chciałabym zacząć ćwiczyć, codziennie czytać książkę (nawet 15 minut), jadać regularnie i zdrowo. Tylko jak zapamiętać to wszystko? Pomocnym "narzędziem" do śledzenia naszych postępów jest właśnie Habit Tracker.

Jestem tradycjonalistką i już. Lubię mieć wszystko zapisane w formie papierowej. Najlepiej w jednym miejscu. Pisałam Wam już o "niepapierowym" kalendarzu, on się sprawdza, jednak brakuje na nim miejsca na dodatkowe notatki. Tak więc szukając jakiegoś sposobu na wprowadzenie w życie nowych, wartościowych, zdrowych nawyków, odkryłam Habit Tracker.

habit tracker, habit tracker do druku
Czym jest Habit Tracker?
Habit Tracker to po prostu tabelka przeznaczona do monitorowania i śledzenia wykonywanych czynności, które chcielibyśmy utrwalić tak, by stały się naszymi nawykami. Może być w formie tabelki na miesiąc, tydzień, rok. Ja preferuję taką na miesiąc.
habit tracker, habit tracker do druku
Co zapisywać w Habit Tracker?
Absolutnie wszystko to, co chcielibyście robić systematycznie (niekoniecznie codziennie, ale np. raz w tygodniu czy raz w miesiącu). Przykładowo, można zamieścić tam codzienne czytanie książki, dzień bez fast foodów, przyjmowanie leków, planowanie obiadów, planowanie zakupów, zdrowe śniadanie, modlitwa, codzienny spacer, gimnastyka, zrobienie "czegoś miłego dla siebie", nauka języka, i wiele innych.

Jak korzystać z Habit Trackera?
Należy ustalić porę, kiedy uzupełniamy Habit Tracker. Najlepiej robić to codziennie o tej samej porze, dzięki temu szybciej zapamiętamy, by robić to systematycznie. Np. codziennie, przed pójściem spać, siadacie na chwilę do swojego Habit Tracera i zaznaczacie co udało Wam się wykonać danego dnia. To jest też dobry sposób by przypomnieć sobie z wieczora, co mamy do zrobienia następnego dnia. Dzięki temu idziemy spać z wolną od natłoku myśli głową. Pamiętajcie, że gdy powtarzana czynność stanie się już Twoim nawykiem, możecie usunąć ją ze swojej tabelki Habit Trackera, robiąc miejsce dla kolejnego celu.
habit tracker, habit tracker do druku
Jak wykonać Habit Tracker?
Najprościej - wydrukować gotową tabelę (można pobrać tutaj) lub wykonać samodzielnie w zeszycie lub na kartce. Jeżeli chcemy przygotować na miesiąc - wystarczy narysować 30 lub 31 kolumn oraz dowolną liczbę wierszy (miejsce na nasze czynności). Uzupełnić wiersze o nasze zadania, a następnie, każdego dnia zaznaczać wykonane zadanie (krzyżykiem, kropką, serduszkiem, ptaszkiem, pieskiem- pełna dowolność. Najważniejsze, by robić to systematycznie.

Poniżej udostępniam Wam mój szablon. Częstujcie się :) Wystarczy zapisać go, a następnie wydrukować.


Słyszeliście kiedyś o Habit Tracker? A może już znacie i używacie? Podzielcie się swoimi spostrzeżeniami na jego temat:) 

0 komentarze:

Prześlij komentarz